Václav František Kocmánek (1607 - 1679)Kocmánek (polatinštěle také Kozmanecius, Kozmanides či Kocmanecius, Kocmanides, Kocmánek Čáslavský) se narodil roku 1607 v Čáslavi. Učil se tamtéž, později v Praze, od roku 1621 v Uherském Brodě. Po krátkém pobytu v Čáslavi odešel roku 1627 do Prahy. Zde konvertoval ke katolicismu, jako v té době řada dalších lidí. Na pražské univerzitě získal bakalářskou hodnost a začal se věnovat vyučování. Byl kantorem na několika místech (v Německém, nyní Havlíčkově Brodě, v Ledči) nakonec v Praze - u sv. Petra na Poříčí, od roku 1644 regenschorim u sv. Jindřicha a od roku 1650 u sv. Štěpána na Novém Městě pražském. Zemřel v Praze jako vážený měšťan, kostelu sv. Jindřicha, v němž působil, odkázal značné jmění (dům). Po dobu svého života shromažďoval rozmanitý
literární materiál.1 Zdá
se, že většinu textů také sám tvořil, a to z pozice
kantora – takové vysvětlení uspokojivě objasní
rozmanitost žánrovou i námětovou. Kocmánek
psal drobné hádanky, kolední verše, příležitostné
oslavné či historické básně a písně
(Píseň o smrti Albrechta z Valdštejna). V některých
skladbách je pozoruhodným způsobem akcentována
sociální situace sedláka v průběhu a po
skončení Třicetileté války2 (známá
píseň Lamentatio rusticana, Naříkání
a pláč sprostných a ubohých sedlákův
českých na lid vojenský jak nepřátelský,
tak i na ten, kterýž má slout přátelský...;
píseň Píseň o Tomáši Dvořákovi či
rozsáhlejší historiografické dílko
Sumovní krátké sepsání o
hrozné válce, kteráž se léta Páně
1618 v české zemi začala...)3.
Jeho literární dílo si vysloužilo celou řadu divergentních soudů. Zejména intermedia, protkaná specifickými formami ryze barokního humoru, který využívá i bohatého rozsahu vulgarismů a obrazů materiálně-tělesných projevů bytí (konzumace a vyměšování, sex, smrt aj.) vyvolávala zejm. u editorů a badatelů 19. století odmítavé reakce. V roce 1899 uveřejnil Antonín Podlaha tři intermedia ze strahovského autografu.5 Svou edici okomentoval několika poznámkami, jejichž obsah vypovídá o chápání této literatury v 19. století mnohé. Nejostřejší odsudek si vysloužila fraška O planém nedorozumění mezi sedláky: "Nechutné skládání toto má pro kulturního historika nanejvýš cenu jakožto parodie milostných rozhovorů selských." O intermediu O ženě selské hladem stonající soudí: "Hra silně přihrublá jako předešlá. Sebevědomí autora jest veliké, neboť za seznamem osob napsal smělé tvrzení, že prý `Čtoucí tu hru musí se smáti, aby na polo umrlý byl!` Nevím, neusměje-li se moderní čtenář spíše útrpně nad touto hrou i jejím autorem."
|