Téhož dne (čtyrmecítmý den měsíce července)
Život jiné svaté Kristýny panny

Živa byla okolo léta páně 1200.

V Hasbani v kraji flandrském jest městečko svatého Trudona, v kterém tato svatá Kristýna poctivé, ač nevzácné rodiče měvši, se dvěma sestrama osiřela. Všecky tři na tom se snesly, aby spolu pobožný život na světě vedoucí od sebe se nedělily, ale starší aby modliteb a kostela, druhá domácího hospodářství pilná byla a třetí, nejmladší Kristýna, aby společný dobytek pásla. Přijala panenka tu opovrženou práci a rovně jako Mojžíš za dobytkem chodící a v pobožnosti vší pilnosti se cvičící, tak se Pána Boha svého přidržela, že hodná byla i domu i komory choti svého, Ježíše. A krátce o tom mluvíc, když se v lásce Boží rozhorlila i mladé oudy své pro Boha sužovala, v nemoc upadla a v té duši Pánu Bohu oddavši, v pokoji umřela. Sestry a příbuzní její, povědomi souce předivné její tichosti, poslušnosti i náboženství, plakali nad ní. A když ji křesťanským způsobem pochovávali, na mši, která byla za mrtvé držala, z már, na kterých před oltářem (jak obyčej) ležela, pozdvíhla se, vstala, chodila a hned na horu pod samý kostelní krov běžela: lid všecek zděšený z kostela utekl, sama toliko nejstarší sestra, ač s velikou bázní, v kostele zůstala. Hned jak kněz mši dokonal, počal Kristýnu zaklínati, poroučeje ji, aby dolů sešla. Tak se zachovala, s sestrou domů šla a pokrmem se posilnila. To pak že hned, jak vstala, na horu běžela, někteří takto vykládali: že duše její očištěná těl lidských a země smradu snášeti nemohla. Jakož pak to dlouho činila, vždycky kde jednom mohla, na hory, věže i dříve utíkala a tam pokoje k modlitbě hledala.

Sešli se k ní duchovní i jiní přátelé i sousedé: ptali se jí, co se jí stalo? A ona svobodně i nahlas pověděla: „Hned“ (prý) „jak sem s těla vyšla, vzali mne anjelé boží a provedli mne skrze tmavé a strašlivé místo plné duší lidských. Muky, které sem viděla a které oni trpí, tak těžké sou, že ty | vypraviti věc možná není. Viděla sem tam některé mně známé osoby a politovavši všech velice, ptala sem se, jaké by to místo? (nebo sem se domnívala peklo býti). Odpověděli mi, že to jest očistec těch duší, které v pokání z tohoto světa sešli, ale za hříchy dosti neučinili. Potom mne do pekla provodili, kdež sem také některé známé spatřila. Provodili mne potom do ráje a postavili mne před stolicí Velebnosti Božské: kdežto uzřevši, že mne Pán přijímá, nesmírně sem se zradovala smejšlející, že bych tam měla na věky zůstati. I řekl mi Pán Bůh: ‚Takť jest, dcerko milá, budeš tu se mnou: než vybeř sobě jedno ze dvou: neb již zde se mnou zůstati, neb do těla se vrátiti, v kterém by za duše, kterých si v očistci litovala, těžké muky trpěla, z očistce vysvobodila a lidi k pokání příkladem tvým přivodila a potom sem s větší zásluhou milosti mé přivítána byla.‘ To uslyševši a srdečnou lítost nad těmi tak těžké muky trpícími dušemi měvše, vybrala sem sobě do těla se zase vrátiti a tak učiniti. A hned mi poručeno bylo, abych se vrátila a potom zase na svět poslána: protož vás prosím, když na mne uzříte nětco divného a neslýchaného, nehoršete se tím; Boží jest.“

I divíce se tomu ti, kteří se byli k ní sešli, očekávali, co bude. Potom začala hrubě obcování lidského a domácnosti na poušť, na dříví, na věže, na kostely a na jiné co nejvyšší místa vcházeti. Přátelé pak vědouce o tom, co dělá, a domnívajíce se, že by ďáblem posedlá byla, s těžkostí ji svázali a vsadili, kdež velký nedostatek a nepříležitost pro smrad lidský trpěla: až jedné noci s pomocí Boží vydobyvši se, na poušť utekla a po dříví toliko jako pták lezla a v nedostatku pokrmu, bez kterého tělo její trvati nemohlo, hlad veliký snášející, nechtěla se mezi lidi vrátiti, toliko Pána Boha, aby on ji radil, prosila. Divná, neslýchaná a všecko přirození převýšující věc: z jeji vlastních panenských prsův mleko týcti počalo, které ona vytlačujíc, tím devět celých neděl živa byla.

Nalezli ji zase přátelé a svázali a potom svobodnou propustili. Propuštěna do Leodium běžela, kdež tělo Páně přijavši divné a nad přirození i pochopení lidské pokání, pro kteréž z onoho zase na tento svět poslána byla, činila: nebo chodila do horoucích a vypálených pecí a pro veliké pálení, které trpěla, křičela: ale hned jak vyšla, žádného znamení na těle nějakého upálení neměla. Někdy, když pece míti nemohla, na oheň se kladla; aneb ruku nebo nohu až do veliké bolesti pekávala. Někdy do velikých kotlů vroucí vodou plných vstupovala a v nich stá|vala a vroucím oukropem oudy, které v vodě nebyly, polívala. Křičela jako ku porodu pracující a předce trvala; a když vyšla, žádného znamení na sobě neměla.

Moze, řece tak řečené, zimního času šest dní pořád pod ledem zůstávala, sotva ji kněz pod klatbou poroučejíc odtud vyhnal. Stávala někdy pod mlejnským kolem, vodu na se pouštějící a někdy z řeky stavidlem se pod kolo spustivši, kolem všecka zhmožděná byla a hned jak vyšla, zdráva byla. Do kola, do kterého zločinci vpleteni byli, vpletávala se, kosti a hnáty své v kolo lámala a hned, jak ji vypletli, přelomení žádného znamení nebylo. V hrobích mezi mrtvých kostmi bydlela. Psi všeho města v Trudoně na rukou i nohách chodě, na se vyštvávala a často od nich zhryzena bývala. Skrz trní, hloží nahá chodila a tak tělo své zdrápala, že všecka krví polívala. Div, kde se tak mnoho krve, která se z těla jejího cedila, v ní brala, nebo i z žíl mnoho krve sobě vypustiti dávala. Tělo měla velmi lehké a subtýlné. Na hory jako laně běhala a na malých větvičkách sedala. Nejraději se modlívala na místech co nejvyšších, kdež pokoje hledala. V takovém jejím náboženství, když se duši k Bohu pozdvihla, tělo jako klubko svinula, že článků její, až k sobě přišla, rozeznati možné nebylo.

Lidé tak divnými věcmi pohnuti, domnívali se, že by ďáblem posedlá byla, začež se příbuzní její zastyděvše, silného muže, aby ji jal, najali; ten, nemoha ji chytiti, házením ji nohy podrazil, přelomil, a tak nevinnou panenku jal a zranil. Uvázanou přátelé do Leodium, aby se tam hojila, poslali. Barvíř povědom jsa jeji obyčejů a obávajíc se, aby se mu nevydřela, v jakémsi sklepě k sloupu tuze přivázanou zavřel. Ona pak nechtě žádného kromě Krista lékaře míti, mocí Kristovou zhojená, z vězení se vylámala. Zase ji přátelé jali a těžším vězením opatřili, až jí ledví od břevna, ku kterému přivázaná byla, uhnily, ano i ramena, na kterých týž břevno leželo, zpráchnivěly: za potravu kousek chleba a nětco málo drobet vody jí dávali. Pro velikou bolest, kterou v tom vězení snášela, chleba toho, že příliš tvrdý byl, ani jísti, ani hrýzti nemohla. Tak tedy od lidí beze vší lítosti opuštěná, podruhé divné a neslýchané pomoci od Boha došla; pustil se jí z prsů olej, kterým chléb suchý, aby ho požívati mohla, mazala a rány zalívala. Tenť to zpusobil, který Samsonovi z zubů a z kostí vodu vytočil.

V tom čase přátelé nesnesite|dlnou nouzi její shledavši, sestry nad ní plakaly a všickni jiní na kolena padši, ji, aby jim to provinění odpustila, prosili, a že jí toho nikdy více neudělají, připovídali. Ona pak všecko s vděčností pro toho, který ji pro rozmnožení spasení duší krví Kristovou vykoupených všecko trpěti poručil, míle snášela. Když sobě svobodná byla a takové, jak se svrchu povědělo, pokání činila, veliké množství lidu z daleka se k ní zbíhalo a mnozí se takovou utrpností vzdělávali, žádostiví souc věděti, pro jakou by příčinu tak utrpný život vedla. Ničehož netajivši a příčinu oznámivši, každého k pokání přivésti usilovala. Jiní se také nad tím horšili, vidouce její divné a rozum lidský převýšující obcování. Protož lidé pobožní obojího pohlaví, kterým čest a sláva Boží milá byla a kteří Kristyny dobře povědomi byli, že totižto věrně Pánu Bohu sloužila a vůli jeho svatou plnila, Pána Boha za to prosili, aby uskrovnil ty zázraky a moc svou v ní umenšil. Vyslyšel Pán Bůh modlitbu jejich tak, že život její mnohém příjemnější lidem býti počal a ona také obcování lidské trpěti a snášeti mohla. Předrahé tělo Páně velmi často a zvláště v neděli přijímala a pravila, že z něho i radost velikou na duši, i posilnění na těle mívala. Z statku svého, který na ni přijíti mohl, nic jísti nechtěla, na tom přestávala, co vyžebrala, aby těch hříchy nosila, kterých se almužnou živila pravíc: „Proto“ (prý) „od zlých a v hříchu zatvrzelých lidí almužnu žebři, aby oni almužnu dávajíce tím spíše z hříchů povstati mohli: nebo žádná věc tak hrubě Boha k člověku neskloňuje, jako když on milosrdně činíc, nad bližním se slitovává: a že milosrdenství a slitování vždycky k dobrému konci a dobré smrti člověka vede.

Jednou hrubě žížnivši do domu jednoho zlého a bezbožného člověka běžela a nápoje prosila, kázal jí vína dáti, i napila se drobet a žížeň uhasila. Ta pak almužna tak tomu zlému člověku platná byla, že mimo všech naději v pravém pokání a zkroušení umřel. Když brala a jedla almužnu z věcí zle a nespravedlivě nabytých, říkávala: „S takovou těžkostí a příkrostí to jím, jako bych žabí a hadí střeva jedla. Ó, přemilý Ježíši, což se mnou počínáš? proč mne tak trápíš?“ A bijící se v srdce křičela: „Ó, bídná duše má, jakých to tak nečistých a ošklivých pokrmů užíváš?“ Takové trápení z toho, co zle a nespravedlivě nabyto bylo, požívavši mívala: avšak jest ještě se více rmoutila, když zlé a bezbožné za almužnu prosila a nic neuprosila: protož někdy mocí brala řkoucí: „Nyníčko toho li|tuješ, ale potom litovati nebudeš.“

Roucho její bylo sukně bílá a plášť dlouhý až do země, nesšitý, než lejkem stažený neb štočky spjatý: vždycky bosá chodila: co nejhrubšího bylo, jídala, pomyje pívala: chleba tvrdého otrubného v vodě omočeného, a to třetího, někdy i čtvrtého dne požívala.

Když někdo v městě umřel, věděla z zjevení Božího, kam se dostal, jestli na zatracení, takovým se smutkem a pláčem mučila, že ji i kamenné srdce politovati mohlo: Jestli pak spasen byl, veselí a potěšení veliké mívala.

U nemocných a umírajících velmi ráda sedala, ty k zpovědi, k pokání a k dobrému skonání napomínala. Což netoliko s křesťany, ale i s Židy, jichž tam mnoho bylo, dělala, připomínající jim, že Kristus Bůh nás k trestání nekvapí, že příčiny hledá a ty nám vždycky podává, jak bychom přísnosti spravedlnosti jeho ujíti mohli. Pravila, že jest jedno místo před peklem, kdež se soudí ti, kteří po hříšném životě teprv se při smrti k pokání utíkají a tak umírají. To pak místo tak těžké muky má jako samé peklo, krom toho, že z toho možné vysvobozenu býti: a ďábli tím se vstekleji nad nimi potřásají, že vědí, že někdy z moci jejich vyvedeni a vysvobozeni býti mají.

Duchem prorockým mnohé věci budoucí a daleké věděla. Toho dne, když kníže brabantské válku svedl a veliké krvé prolití bylo, na jeptišky volala: „Pospěšte k modlitbě, krve a mečů v povětří plno.“ Jedné jeptišce v klášteře svaté Kateřiny, která na mysli měla z kláštera utéci, řekla: „Tato prázdná bečka veliký posměch klášteru udělá.“ A tak se stálo. Potom pak, když své všetečnosti litovala a sestry ji zase do kláštera přijíti žádnou měrou nechtěly, tak dlouho se o ni starala, až sou ji přijali. A říkala: „Vy sobě ji, by pak ušla, málo vážíte; ale Krista draho stojí: i smrtí svou i drahou krví zaplatil ji.“ Den, kterého se pohané nad Jeruzalémem zmocnili, věděla a lidem oznámila. Hlad veliký, který po smrti její nastal léta páně 1270, předpověděla. Velmi ráda v klášteře svaté Kateřiny na předměstí bydlela, kdež jednou na modlitbě mysli vytržena byvši, všecky oudy v klubko svinula. A když se rozvinula, byla, jako by spala. Při ústech pak její a prsech zpěv a muziku nevýmluvné sladkosti slyšeti bylo. I procítivši jako ze sna, sestry svolati kázala řkoucí: „Chvalme, sestry, Ježíše milosrdného a předivného v díle svém.“ I začala Te Deum laudamus etc. a jiné po ní zpívaly. Potom porozuměvši od jiných, co se s ní bylo | přihodilo, zastyděvši se, od chvály lidské z kláštera utekla. Někdy z takového vytržení mysli protrhši se, na svět naříkala řkoucí: „Ó, nuzný a bídný světe, proč Stvořitele svého neznáš? proč tak dlouho trpělivosti jeho pohrzíš? Kdyby poznal, hříšný člověče, jeho dobrotu, nemohl by tě všecek svět od toho odvesti, aby ho neměl milovati: Než proto snad, že nechceš a že nerozumíš, oči své od něho odvracíš.“ A to mluvící, bolestí jako rodící o zem sebou bila, plakala, až pláčem řvala. A první naříkání obětující říkala: „Proč, nuzný a bídný člověče, Pána svého znáti nechceš?“

Ušla potom z vlasti své na zámek Loen řečený, a tam v nějakou Iverou za věrnou jeptišku devět let zůstala. Ta jistá Ivera (spisovatel života svaté Kristýny mluví) o mnohých věcech, které píši, zprávu mi dala: pročež sem také z daleka z Frangkrejchu k ní jezdil. Tam den po dni na jitřní chodila: a když se po jitřní kostel zavíral, ona teprva svou muziku začínala a tak pěkně a příjemně zpívala, že se na světě žádná muzika libostí svou této vrovnati nemohla: nebo cosi tak vděčného v hrdle a v prsech jejich znělo, že toho žádný vypraviti nemohl. Zpívala pak z Písem svatých veliká božská tajemství pěknými latinskými rytmy složená. Latinské řeči i učení dobře rozuměla; a na otázky o těžších věcech moudré odpovědi z Písma svatého dávala. Ač nerada toho dělala řkoucí: „Nesluší to na mne, než na kněží Písmo vykládati.“ Kněží, ačkoli od nich veliké křivdy snášela, hrubě vždycky ctila. Hřešicí kněží s poníženou poklonou a soukromě jako otce napomínala, aby pro ně Kristus od lidu zprostného zlehčen nebyl.

Pán toho zámku, na kterém bydlela, Ludvík, hrabě z Loen, v veliké ji poctivosti měl a jako matku miloval a na její napomenutí vše, jestli kdy nětco kostelům neb chudým ublížil, nahražoval. Času jednoho, když se byl v kostele Pánu Bohu pokorně modlil a okolo sebe mnoho dvořanů měl, Kristýna mimo něho jdoucí řekla: „Ó, jak jsi pěkný, pane!“ To slyšíce dvořané, řekli: „Hle, jak tě chválí.“ A hrabě řekl: „Ne mne, než Pána nesmrtedlného v nebesích, který jest Pánem vší pěknosti, chválí.“ Kristýna to zaslechši, řekla: „Pravdu pravíš, než proč ho nemiluješ?“ Když bylo to jisté hrabě z Loen na smrt se roznemohlo, prosilo Kristýny, aby od něho až do smrti neodcházela. A poručiv všem z pokoje vystoupiti, Kristýně k nohám padl a všecky hříchy své, kterých se byl od jedenácti let dopustil, s velikým pláčem pověděl prose, aby se zaň mo|dlila. I svolav přátely a čeleď, pořízení statku svého, tak jak Kristýna chtěla, učiniv, skonal. Ona pak věděvši, že se na těžké muky do očistce dostal, to na Pánu Bohu vyžádala, aby částku muk jeho na sebe vzíti mohla. A kdy se jí hrabě ukázalo za pomoc ji žádajíc, řekla: „Jdi a trp, jakť Bůh nařídil: a já polovici muky tvé na se vezmu.“ A ihned bez prodlévání v ohni se pekla: a zimou se podlé obyčeje trápila. Místa ta, na kterých hrabě hřešilo a veselo bylo, slzami polévala a lítostivým pláčem veselí nahražovala.

Rok poslední života svého na větším díle na poušti strávila, zřídka jí bylo mezi lidmi, krom v potřebě spasení lidského aneb potrav tělesných jednání, viděti. V klášteře také trudonském u svaté Kateřiny mezi jeptiškami bydlela. Tělo její toho posledního roku tak křepké a lepké bylo, že když běžela, sotva ji bylo možné okem uhoniti. Jednou opat svatého Trudona zavřev se nočního času v kostele, vyšpehoval ji a ona sebou jako pytel kosti plný před oltářem hodivši a v srdce své se s srdečným vzdycháním bivši říkala: „Ó, bídné a nuzné tělo, dlouho-liž mne tak mučiti? a dlouho-liž mi vidění Krista mého zastírati budeš?“ A zase od těla k duši mluvivši naříkala: „Ó, bídná a nuzná duše, proč mne mučíš? Jakou ze mne rozkoš máš? proč nepouštíš do země, z které vzato sem, abych odpočívalo a očekávalo všech vzkříšení? Proč ty beze mě, ješto země jsem, nejdeš na tvé odpočinutí a věčné štěstí tam, kam já s tebou jíti nemohu, neužíváš?“ A to pověděvši velice plakala a naříkala: Po malé pak chvíli radovati a smáti se počala a políbivši nohy své, řekla: „Ó, šťastné tělo, které si mi k dobrým skutkům a k plnění vůle Boží po vůli bylo a všecko jsi, co duše chtěla, trpělo a snášelo, dojdeš i ty mzdy své a mým nerozdílným tovaryšem po tom, který poslední světu nastane dni, v slávě věčné budeš.

Před smrtí již s žádným více nemluvila, ale smutně velmi chodila a na zlosti, hříchy a nevděčnost lidskou plačící naříkala věděvši, jaké Pán Bůh trestání na ně dopustí.

Když pak již nastával čas nemoci její, mysl nikam jinam od ustavičného božských věcí rozjímání odvrátiti nechtěla. I všedši do kláštera svaté Kateřiny, Beatrici jeptišku zavolala řkoucí: „Ustel mi lůžko v mé komůrce a žádnému nic o tom neříkej. Beatrix ustlala s chutí. I položila se a těžce tři neděla stonala. Potom pak, když byla Velebnou těla božího svátost, poslední pomazání, přijala, Beatrix klekši před ní, aby ji v některých věcech jistou | zprávu, nežli by se z těla vystěhovala, dala. Ona mlčela. A v tom Beatrix kamsi vyšla. Začasté Kristýna Pána Boha prosila, aby její smrti žádným divem a zázrakem oslaviti neráčil; než aby tak jako jiní umřela. I stalo se tak: nebo dřív než se Beatrix k ní navrátila, ona se s tělem rozloučila. Přišedši Beatrix, našla ji na zemi, pěkně, jak se zdálo: anjelskou rukou složenou. Což spatřivše, netrpělivě příliš volati a křičeti počala řkoucí k ní: „Tak-liž si měla, Kristýno, na mou otázku nic neodpověděvši, sester nepožehnavši, nás Bohu neporučivši, beze vší odpovědi nás opustiti?“ S velikou žalostí a s jakousi ku Pánu Bohu důvěrností pilně na tvář její hledící řekla: „Kristýno, vždycky si mi zde živa soucí poslušná byla, zaklínám tě skrze pána našeho Ježíše Krista, kterého jsi ty zde horlivě milovala, aby mne i nyničky uposlechla: nebo všecko u toho můžeš, který všecko může, vrať se k tělu, požehnej sestrám a dej mi na to, co sem se ptala, odpověd.“ Divná věc! na ta slova Kristýna k sobě přišla vzdychající a smutně na Beatrici patřící, řekla: „Proč jsi, sestro, pokoji mému překážela? Jižť sem k Kristu dovedená byla.“ I tázala se: i odpovědi dostala. A v tom čase zběhly se k ní sestry a ona je křížem svatým požehnavši, duši vypustila Léta Páně 1224. Živa byla po nejprvnější smrti dvé a čtyryceti let. V témž klášteře pohřbená. A v sedmi letech, i když ten klášter na lepší místo přenešen byl, tělo také její s velikým náboženstvím všeho lidu přenešeno bylo. A tu když truhla, do které to svaté tělo položeno bylo, k otevření přišla, všickni vůni jakousí nevypravitedlné sladkosti ucítili, tak že každý přítomný volal: „Kristýna v životě divná byvši: po smrti od Krista oslavená jest.“ Mnoho se nemocných tehdáž uzdravilo ke cti a chvále jediného a v Trojici svaté panujícího na věky věků, Am[en].

Ex Adone Treviensi.

 

Vitae sanctorum

Kalendář

Svatí měsíce července


 

Svatá Kristýna zázračná,
24. 7.
II. díl, s. 78-85
ex Adone Treviensi

 

Autor edice
Kristýna Ludvíková

 

Komentáře
(komentovaná slova jsou
hypertextově provázána,
při přejetí slova myší se
komentované místo zvýrazní;
komentář je také uveden
jako tooltip)

Ikonografie

Patronace

Kult

Odkazy

 

Julius Zeyer
Kristina zázračná
,
(ze souboru próz
Kristina zázračná
a jiné práce, 1906)

 

 

 

Poznámky

Komentáře

Hasbana (Hesbaye, Hasbagne, Hasbaing, Hasbengan) - území belgické provincie Lutich a Namur, na levém břehu řeky Mosy.

Flandry (Vlámsko) - dříve samostatné hrabství, dnes součástí Belgie, Nizozemí a Francie. Hlavní sídla – Gent, Bruggy.

Svatý Trudon (St. Truyen, Saint Trond, Sint Truiden) - městečko v Belgii v oblasti Hasbana.

Mojžíš (Moše) – jedna z nejvýznamnějších starozákonních osobností (13. stol. př. Kr.); prostředník mezi Hospodinem a lidmi; na hoře Sinaj obdržel od Hospodina desatero.

dříví – stromy

Leodium (Lutich, Luik, Liége, Legia, Leodium) – hlavní město lutišské provincie v belgickém království. Rozkládá se na soutoku řek Mosy a Ourthy.

Moza (Moos) – řeka protékající Lutichem (Belgie)

Samson – starozákonní izraelský hrdina, vítěz nad Filištýnci. Jeho milenka Dalila mu ostříhala vlasy, které mu dávaly nedpřirozenou sílu, a vydala ho nepřátelům.

kníže brabantské – od roku 1191 se hrabata z Lovaně nazývala vévody brabantskými, Brabanty – historické území na nizozemsko-belgických hranicích

klášter Svaté Kateřiny – nacházel se na předměstí Svatého Trudona.

Jeruzalém (Jerušalajim, Al-Kuds) – hlavní město Izraele; posvátné město Židů, křesťanů a muslimů. Francouzský král, Ludvík IX., vedl do Jeruzaléma 6. Křížovou výpravu v letech 1248 – 1254.

Te Deum Laudamus etc. – Bože chválíme Tebe a tak dále; chvalozpěv

Loen (Lovaň, Louvain, Leuven) – Město ve střední Belgii, východně od Bruselu, spravovalo Brabantsko.

Frangkreich – Francie

Beatrix – jméno latinského původu; blažená požehnaná

Textová kritika
množství [ mnoßtwj – pobožní [ poboznj – pravíc: [ prawjc; – ošklivých [ oßßklimých – soukromě [ ßaukromně – mě [ mně

Svatá Kristýna Zázračná, též Divná; Christina Mirabilis, Christine de Wunderbare, Christine de Liege

Narodila se v roce 1150 v městě Brusthem nedaleko Lutychu v Belgii. Ve věku 21 let se u ní začaly projevovat výjimečné projevy, z moderního pohledu zřejmě připsatelné epilepsii. Její život zachytil její současník dominikán Thomas de Cantipré (Thomas Cantipratensis) a kardinál Jacques de Vitny, který ji dokonce údajně osobně znal. Zemřela 24. června 1224 v benediktinském klášteře Svaté Kateřiny v belgickém městě Saint Trond (Sint Truiden).

Její příběh představuje jeden z nejpozoruhodnějších textů hagiografie. Spojuje téma sebeobětování se záhrobními viděními, je pozoruhodný i posláním, které na sebe malá pasačka krav vzala – vysvobozování duší u očistce. Je to kromě jiného jeden z raných projevů uvědomění si dogmaticky definovaného očistce a možnosti podnikat aktivní kroky na záchranů duší tam uvěznených.

Příběh zpracoval Julius Zeyer (Kristina zázračná, jako vlastní pramen uvádí text Thomase de Cantipré), všiml si jej také zpěvák Nick Cave (Christina the Astonishing  na albu Henry`s Dream).

Patronace:

- proti choromyslnosti, šílenství, duševním poruchám, duševním nemocem, duševní zaostalosti

- patronka psychiatrů, duševních terapeutů, duševně nemocných lidí

Ikonografie

dívka sedící na stromě,

Odkazy:

http://www.catholic-forum.com/saints/saintc80.htm