Téhož dne.

Život svatého Jana Kapistrana vyznavače.

Umřel okolo Léta Páně 1450.

Svatý Jan Kapistrán byl jest z místa narození svého Vlach z krajiny Appruzo, z krve však urozený Němec, z povolání svého do řádu františkán takový, kteří v pravdě pravidlo aneb reguli svou zachovávají z života svého, z ctnosti, svatosti, z divův a zázrakův činění, jak vlaské, tak německé zemi, spolu jiných blíž ležících krajin, jako české, moravské, slezské, polské a uherské, pravdivý apoštol. Ten předivně do tohoto příkrého řádu byl povolán, jsouce od své urozené paní máteře v bázni Boží vychován, v svobodném umění dokonále vyučen, hned na to v slávném v vlaském městě Perus vyšších škol mudrcké umění v krátkém čase tak pochopil, že jeden každý rozum jeho sobě považujíc diviti a z jeho ostrovtipnosti radovati se musel a poznával, jaký užitek budoucně z něho očekáván býti má. Oboje práva, duchovní i světské, podobně tak gruntovně obsáhl, že netoliko své spoluučedlníky jako druhý Pavel dalece jest předcházel a převyšoval, nýbrž | nýbrž i nejpřednějším doktorům a učitelům, který jestli jest nepřevýšil, rovným učiněn a za nejhodnějšího uznán, který by obojího práva doktorem jmenován a za takového držán a dosazen byl; skrze který stupeň k většímu důstojenství cestu sobě učinil. Pročež brzo potom od Vladislava, krále Sicílie, nad mnohými jménovaného království, panství správcem vyvolen, zasnoubil se z jednoho rodu a stavu urozeného nevěstou, aby skrze takové vzáctné přátelství k větší cti a k vzáctnějšímu ouřadu přistoupil. Tak své předsevzaté věci moudře a rozšafně ustanovil, jak by dáleji v světě prospíval a pokračoval.

Vše podle jeho předsevzetí až posávad bylo. Ale věčná Moudrost, která s syny lidskými hrajíce rozkoš svou má, předivným spůsobem jeho oumysl zrušila a předsevzatý běh zastavila. Jan Kapistrán od nepřátel proti králi Vladislavovi válku vedoucích chycen, do žaláře vržen a přes několik měsícův velmi zle a protivně chován byl, skrze které protivenství a neštěstí ovšem příčinu jest měl mysl svou od světa k nebi, od zemských k nebeským věcem obrátiti, ačkoliv častěji svaté a pěkné vnitřní vnuknutí a osvícení měl a vrtkavost i marnost tohoto světa poznal, nicméně doufání a naděje, kterouž k svému králi měl, láska k své nevěstě, doufání v své zboží, umění, moudrost spůsobili, že tvrdě takovému vnuknutí odporoval, dokud se jemu svatý František nezjevil a z tvrdošíjnosti netrestal řkouce: „Co myslíš a činíš, ó pyšný a vysokomyslný? Proč odkládáš, ó nestálý? Uposlechni a následůj vnitřního vnuknutí, které tobě Bůh uděluje!“ Na to tak ostré napomenutí odpověděl Jan Kapistrán s svatým Pavlem: „Pane, co chceš, abych učinil!?“ František opět k němu: „Ty máš tento vrtkavý a falešný svět opustiti a do řádu mého vstoupiti a v něm živ býti.“ Co Jan Kapistrán k tomu: „Ach, jak jsou to tvrdé a těžké slova.“ Podvolíce se řekl: „Těžko a tvrdoť jest proti ostnu se spěčovati, musím Boha mého uposlechnouti.“ Na to jest usnul a na ráno uzřel, že hlava jeho na způsob věnce podle řádu františkánského oholená jest. Z čehož ještě patrněji seznal vůli a povolání Boží.

Napomenutí dále nevěstě své, aby svět opustila, vše jest potupil, zboží chudým rozdal, habit františkánský v Peruzu přijal a do něho v klášteře před města jménovaného od pátera Marka de Bergamo, toho času guardiána, oblečen, jednomu bohabojnému a přitom ostrému bratru jménem Onufrio na celý rok svého noviciátu odevzdán a poručen byl.|

Až posavád ctnostmi rozličnými a skutky dobrými před světem se stkvěl, aby však příkrost života svého zvejšil, na pouhé zemi, pod hlavou kámen neb nějaký špalek maje, k přikrýti houní špatnou užívaje líhal. Pod habitem řádu svého žíni z koňských aneb kozlových vlasův tlustě spletenou na nahém těle nosil, kterážto žíně až do tohoto dne v klášteře páterův františkánův v městě Brně v margrabství Moravském s náležitou počestností se ukazuje, přes celých sedm let bosými nohami po zemi jest chodil, potom však z poručení lékařův a vrchnosti obyčejně řádu svého podšvy aneb sandália až do smrti přes tak mnohé a dlouhé cesty, které jest vykonal, užíval. Jednou za den obyčej měl pokrmů užívati, a to velmi málo, třidceti šest let žádného masa, třebas na cestě nebo nemocný jsa, nejedl, v čtyrydceti denním postu samým nějakých toliko, sprostným vařením se posilnil.

Byl podobně svatý Jan Kapistrán duchem prorockým obdařen, smrt Martina papeže, toho jména V., též Mikuláše papeže, toho jména V., předpověděl a tu papežským legátům při dvoře císařským pozůstávajícím oznámil. Alfonzovi, králi neapolitánskému, navrhl, jestli proti Genuenským válku povede a s vojskem potáhne, od nich zajat bude, což se všechno stalo. Před smrtí svou mnohé a rozličné budoucí věci předpověděl, které se všechny podle jeho vejpovědi naplnily.

Tito veliké, mnohonásobné a jasně se stkvějící papršlkové, ctnosti, jakož i chvály a cti, pověst divův a zázrakův, činův a skutkův nápodobně celou německou zemi naplnili a jedenkaždý žádostiv a chtivý byl toho apoštolského muže, nejhorlivějšího pokání kazatele Jana Kapistrána, viděti, slyšeti a jeho spasitedlného naučení oučasten býti. K tomu cíli a konci od císaře Fridricha, toho jména IV., léta 1451 do německé zemi požádán a od papeže Mikuláše, toho jména V., s poslušenstvím na žádost jménovaného císaře do Rakous poslán byl, přijdouce tehdy předně 18. máje do Villachu v Karyntské zemi, kdežto, jakož i všudy jinde, s nevyslovitedlným zástupem jak od vyššího tak nižšího stavu duchovních i světských s tou největší radostí a počestností, chvalitebnými zpěvy přivítán a přijat jest byl, nade všechno slyšané byly oné svaté dětinské slova: „Požehnaný, jenž se beře ve jménu Páně.“ Mezi jinými divy a zázraky, které jest v jménovaném místě učinil, jest i tento, že těžkou morovou ránu upokojil. V Novém Městě v Rakousích od císaře Fridricha a Vladislava, krále uherského, jako král pozdraven a uctěn byl | byl, kdežto skrza krátké dni přes 40 neduživých osob uzdravil s vložením na ně rukou svých, říkaje následující svatého Evanjelium slova: „Na nemocné ruce vzkládati budou a dobře se míti budou.“

Na to poslán jest do Vídně, kde tak dobře od vysokých škol, jak od slavného magistrátu s nejpřívětivějším plesáním a radováním, že i mnozí pro velikou radost plakali, uveden byl. Hned počal kázati, netoliko v chrámě, který pro tak veliký zástup poslouchačův nepostačoval, ale i na zjevným place, veřejném poli, že i častěji přes sto tisíc lidův k poslouchání jeho se shromáždilo; jak veliký užitek skrze to působil, poznati se může, neb mnozí hříšníci k spasitedlnému pokání se obrátili, jiní rozličné nepřátelstvo a nesrozumění mezi sebou majíce k pravému pokoji a svornosti přivedeni byli, kupci lichevnický zisk zanechali, ženy od sebe svůj zbytečný a k hříchu pokoušející oděv odhodily, takže v jednom čase 50 jich oděv řádu františkánského na se přijali, mezi kterýma rozličného vzáctného a urozeného stavu osoby jsou byly a jeden stavu panského z Čech, Václav z Wolfštejnu. Předivné divy a zázraky, a to bez počtu, nad nemocnými, slepými, němými, zlým duchem posedlými a mrtvými prokazoval, tak že město Vídeň přes půl čtvrta sta zázrakův vidělo, poznalo a zkusilo.

Jedna žena jménem Kateřina blíž Vídně v den sobotní pekla chléb, mezi tím dítě její padnouce do studnice utopilo se, následující neděli matka našla dítě utopené, v pondělí to mrtvé dítě přinesouce do Vídně k svatému muži, aby jemu požehnání své dal, žádala, což když se stalo, dítě v tom okamžení předevšemi přístojícími oči své otevřelo, živé, čerstvé a zdravé učiněno bylo. Jeden urozený obývatel v Rakousích měl velmi nemocnou a strápenou bolestí manželku, která ve všech oudech neduživá ustavičně v loži býti musila, častokrát sobě vinšovala svatého muže viděti a jeho požehnání dosáhnouti, manžel pak její pohrdaje jeho zázraky a divy jako s nějakými vymyšlenými věci, posměch z ní měl, posledně řkouce k ní: „I jdi tehdy k tomu páterovi františkánovi Janu Kapistránovi, od kteréhož jestli uzdravená budeš, já na místě tvým nemocným býti chci.“ Paní jménovaná do Vídně přivezená po dosáhnutí žádostivého požehnání uzdravená byla, domu pospíchajíce našla manžela svého posmívače na loži ležícího pro veliké bolesti, které jest ve všech oudech snášel, naříkajícího, který však po veřejném vyznání bludu svého a za odpu|puštění od svatého muže žádaný skrze jeho požehnání k předešlému zdraví navrácen.

Jedna ctnostná a šlechetná matrona byla stíhaná od svého manžela z cízoložstva, pročež dítě splozené nechtěl za své vlastní znáti, ji ustavičně hanebnými slovy cízoložstvo předstíral, nemeškala ona u svatého muže Jana Kapistrána sobě stěžovati v tom, manžel podobně před ním na svou manželku žaloval. Svatý můž poručil dítě přinésti k sobě, které když jest uzřel, přikázal ve jménu Ježíše dítěti, aby povědělo: kdo jest jeho pravý otec? Dítě vztáhnouce ručičku svou ukázalo na přístojícího manžela matky své, řkouce: „Tento jest můj otec,“ a tak přede všemi byla nevinnost její povědomá.

Od Vídně šel svatý muž do Moravy, a to předně do města Brna, kdežto silně proti kacířství husitckému kázal a s Rokycanem, toho kacířstva vůdcem, skrze psaní půtky měl, mnohé znamení památky hodné po sobě zanechal, ve zdech městských jméno Ježíše vytesati a vložiti dal předpovídaje, že jak dlouho to svaté jméno tam bude, tak dlouho žádný nepřítel město do svých rukou nedostane, v Holomouci nápodobně silně s kacíři osobně pravou římskou katolickou víru hájíce slovy se potýkal, proti takovým kázal, tak že přes čtyři tisícův jich, mezi kterýma mnozí z stavu panského, z rodu urozeného, ano i z stavu duchovního a kněžského byli, v jeho rukou zatracenému husickému bludu se odřekli. V tomž městě v klášteře našem františkánském vzdělal a posvětil studnici, z kteréž mnozí švédští vojáci tehdáž město v své moci majíce a s zimnicí nakažení jsouce, ji pijíce uzdraveni byli.

Z Moravy dostal se do České zemi a zdržoval se některý dlouhý čas v Mostu a v okolních místech, jako v Kadani, v Tachově a v Egru, kdežto nejvyššího jenerálního mistra pánův křížovníkův s červenou hvězdou se všemi toho svatého řádu duchovními tam pozůstávajícími, jakož i v hlavním městě Praze u mostu, u kterých až posavád originální a původný exemplář psaní jeho se vynachází, oučastného učinil všech zásluh všech bratrův celého řádu františkánského. V těch městech nikdy nezahálel, nýbrž vždycky slovo boží oznamoval a kázal, divy a zázraky působil. Z Čech odebral se do saské zemi a do říše, všudy s velikou radostí a plesáním přijat, mnoho prospíval a rozličné užitky přinesl. V Erffurtu na jednom kázaní přes šest tisíc poslouchačův měl. V Libsku pohnul nezčislný počet hříšníkův k pravému a vroucnému pokání a šedesáte vzáctných a učených pánův ha|bit františkánský přijali, z kterých svatý muž některé do Normberka, některé do Vratislavi do noviciátu poslal. V Magdeburku, Normberce, Vratislavi skrze své horlivé kázaní způsobil, že jak v jednom, tak v druhém městě hojnásobné karty, kostky a jiné na rozličný způsob nástroje ke hře, také stkvostné a k hříchům popouzející oděvy s takovou skroušeností nad hříchy k spálení přinešené byly, že na jedenkrát přes šest plných vozův v Normberce všeho toho k tomu konci přivezli.

Ve Vratislavi chtíce kacířští rouhači posměch sobě z něho učiniti, k tomu konci kacíře husitckého živého položili do mrtvé truhly a k svatému muži poslali, aby přišel a jim toho mrtvého vzkřísil, však jejich falešnost a ošemetnost poznajíce svatý muž, v duchu prosil Boha všemohoucího, aby takovou opovážlivost a lechkovážnou všetečnost vyjeviti ráčil, byl v tom uslyšán, na to řkouce k vyslaným poslům: „Jděte k tomu vymyšlenému a podvodnému mrtvému a jeho pochovejte, neb on dřívěji nevstane, až v poslední den soudný, když z svých nepravostí počet vydati musí,“ což jak v pravdě tak býti poznali, jak jim svatý muž pravil, veliký strach a bázeň povstala jest mezi všemi lidmi, že mnohý kacíři obráceni byli, hříšníci z svých hříchův s lítostí a žalostí se vyznávali a hořkými slzami takové oplakávali, v kterémž městě pěkný kostel ke cti a chvále svatého Bernardina vystavěli.

Z Vratislavi od krále Kazimíra do Polska povolán, nápodobně v Krakově skrze své kázaní veliký užitek učinil: sto a třidcet učených urozených mládencův jeho se přidrželi a františkánský oděv přijali a velice tento svatý řád rozšířili a rozmnožili. Svatý Jan veliké zázraky působil u přítomnosti velikého zástupu znamením svatého Kříže a skrze vzývání nejsladšího jména Ježíše.

Posledně dožádán od Vladislava, krále uherského, když Turek s velikým vojském proti němu se přibližoval, aby skrze toho svatého muže modlitbu a prosbu, božskou pomoc proti tomu tak ukrutnému a pohanskému nepříteli, který s 200 000, někteří chtějí 400 000, muží bojovnými přicházel, celou uherskou zem chtíce v svou poddanost přivésti, vyžádal; skrze své kázaní obrátil v třech měsících přes jedenácte tisíc bloudících duší s svými falešnými biskupy, na to dostal od Kalista papeže, toho jména třetího, plnomocenství kříž oznamovati a těm, kteří by proti tomu hlavnímu křesťanstva nepříteli bojovati chtěli, rozdávati; což s takovým užitkem vykonal, že v pěti měsících šest tisíc mužův takový kříž z rukou  jeho přijali a na | na své šaty přivěsili a s svým vůdcem Janem Kapistránem proti Turkům táhli. S nim se spojil onen vznešený reck a vůdce Jan Hunnyades, místokrál uherský a Sedmihradské zemi.

Dostanouce se tehdy k Velikému Varadinu, svatý můž z pobožnosti služby Boží konal a svatou mši četl, po kteréžto svaté mši šíp dolů jako z nebe vystřelený u přítomnosti a s patřením všech vojákův křížovních spadl, na kterém zlaté litery v latinském jazyku slova napsané byly: „Nestrachůj se, Jene, buď stálým, pokračůj a dokonej, co jsi začal, neb ve jménu mém a skrze moc svatého Kříže nad Turky zvítězíš.“ Napomenul tehdy své vojáky křížové, přišel po vodě do Velehradu, kdežto 16. dne měsíce července léta 1450 nad městem a křesťanským vojském, a to velmi nízce v povětří, veliká a jasná hvězda se ukázala, majíce nad sebou veliký a jasně se stkvějící kříž, ta vojska křesťanská, jak se hnula, tak následovala, jako někdy ohnivý sloup lid izrahelský. Zatím městu tomu veliké násilí činili Turci, vždycky jim však silně odoláno bylo, svatý Jan tehdy svými vojáky vytáhl proti jménovanému nepříteli do pole, jehož též hvězda ta doprovázela; tu všickni vojáci jedním hlasem volali a křičeli: „Ježíši, Ježíši!“ proti nepříteli v 22. července tak udatně a zmužile doráželi s pomocí Boží, že Turkův přes 40 tisíc na místě nechali, jiní hanebně utíkajíce všechnu zbraň, mnoho stříbra a zlata, slovem vše své věci křesťanům v kořist zanechali.

Po tom tak slavném nad nejouhlavnějším křesťanstva nepřítelem obdrženém vítězství nepozůstávalo jiného, jediné poslední boj a půtka s ďáblem a s smrtí, roznemoha se tehdy svatý muž, do Villachu aneb Gvillaku, města velmi lidného v biskupství pětikostelským, dal se dovésti. Kdežto nemoc den ode dne víceji se rozmáhala; bolesti všeliké s tou největší svatou trpělivostí snášel, od modlení vnitřního a myslného duši nikdá odpočinutí nedal, zevnitřní modlitbu breviáře až do poslední hodinky života vykonával, Bohu nejvyššímu za všechno, co by se jemu v té nemoci bolestného, těžkého a protivného přihoditi mohlo, děkoval: posledně tehdy ještě jednou příkladně a horlivě z svých hříchův se vyznal, jiné pozůstávající svátosti, člověku křesťanskému na cestu k věčnosti se ubírajícímu potřebné a užitečné, totižto předrahý pokrm Těla Krista Ježíše a poslední pomazání proti všemu nebezpečenství a oukladům smrti, s největší pobožností a vroucností přijal. Jeho lůžko smrtedlné nebylo z nějakých měkkých peřin, aneb na jinší pohodlný spů|sob připravené, nýbrž samá a holá země, na té ležel, odpočíval a poslední duše z těla vyjití očekával. Sedm dní posledně jeho hlavní nemoc trvala, v které nic jiného, jedině jedno čerstvé vajíčko a tři zrnka vinné k posílení užíval, mysl celá k Bohu obrácená, k rozloučení duše a těla připravená byla. Častěji opakoval následující slova: „Žádost mám umříti a s Kristem Ježíšem živ býti: jestli však dáleji křesťanskému lidu potřebný jsem, žádné práci neodpírám. Ó Pane, smilůj se nad tvým křesťanským lidem a nedopouštěj, aby před svými nepřáteli zahanben byl, ó Pane, smilůj se, ó Pane! neodplacůj nám vedle našeho provinění, nýbrž podle tvého neskončeného milosrdenství.“

Ctihodní páterové Jarolím z Maglandu a Mikuláš z Páry smrt svatýho Jana Kapistrána v psaní k císařskému legátovi (který jest byl Eneas Silvius, potom papežem a náměstkem Krista učiněn a Pius druhý jmenován) poslaném vypisují na tento spůsob: jako patrně věrný služebník Boží na oudech tělesných zemdlen, tak nápodobně skrz obzvláštné potěšení božské posilněn byl a jakožto věrný a zmužilý bojovník častějíc opakoval: „Ó, jak šťastným bych byl, kdybych v boji před nepřítelem křesťanstva krev mou vylil!“ Posledně, když Bůh jemu zjeviti ráčil, že v té nemoci šťastně a blahoslaveně usne, častějíc spověď svatou s velikým slzením vykonal, velebnou Svátost oltářní, na dalekou cestu se přihotovíce, s tou největší pobožností a pokorou přijal. Lůžko nebylo měkce připravené, ale pouhá tvrdá země. Poslední pomazání přijmouce, s velikou žádostí k boji s smrtí se strojil. Duši svou podle obyčeje církve svaté křesťanské katolické Stvořiteli svému poroučel a až do posledního okamžení sobě přítomen v té nemoci na všechno svaté čtení pozoroval s spjatými, k nebi vyzdvihnutými rukami na takové čtení odpovídal. Duši svou Stvořiteli svému 23. prosince, který jest byl den sobotní, v 21. hodinu poručil a z těla vypustil, právě když na nešpor zvoněno bylo. Tak pokojně a líbezně, jako by hlavu k líbeznému spaní naklonil. Tu teprv tovaryši jeho a bratři spolu přístojícíma slzeli a jeho veliké ctnosti vypravovali.

Po šťastném v Pánu usnutí tělo svatého muže do chrámu Páně přenešeno, ve všech oudech měkké a pohnutedlné, v tváři milé, vůni přelíbeznou z sebe vydávalo, více k živému než k mrtvému podobné přes mnoho dní k vidění veřejně se zanechalo. Celé město se shromáždilo, jako by nějaký svatý apoštol umřel, nesčitedlný počet nemocných, nedůživých skrze vzývání svatého muže a služebníka Boží|žího při těle jeho mrtvém k došlému zdraví přišlo a jiní rozličné milosti dosáhli.

Ex Laurentio Surio.

 

Vitae sanctorum

Kalendář

Svatí měsíce října


 

svatý Jan Kapistrán
23. 10.
II. díl, s. 398–406
ex Laurentius Surius

 

Autor edice
Jan Kafka

 

Komentáře
(při přejetí slova myší se
komentované místo zvýrazní;
komentář je uveden
jako tooltip)

Ikonografie

Patronace

Světec a kult

Odkazy

Poznámky

Komentáře

Komentáře:

z ... Vlach – z Itálie
Appruzo - Abruzzo, oblast ve střední Itálii východně od Říma, v tehdejším Neapolském království
z krve však urozený Němec - Jan Kapistrán byl ve skutečnosti z francouzsko-italské rodiny
příkrého – přísného
vlaském – italském; Perus – Perugia (lat. Perusia), město ve vnitrozemí střední Itálie, správní středisko kraje Umbrie
gruntovně – „z gruntu“, pořádně, mistrně
... od Vladislava, krále Sicílie... - Ladislav Neapolský (1375-1414), neapolský král od roku 1386 ze staré linie Anjouovců
rozšafně - moudře, uvážlivě
zboží – majetek, jmění
„Pane, co chceš, abych učinil!?“ - Skut. 9,6
tvrdoť jest proti ostnu se zpěčovati… - Skut. 9,5 - jde o paralelu k obrácení sv. Pavla
v Peruzu - v Perugii
guardián - kvardián, představený řeholního domu františkánů nebo kapucínů
ostrému - přísnému
houně - pokrývka z hrubého sukna
sandália - sandály
Alfonzovi - Alfons V. Aragonský (1396-1458), král aragonský, sicilský a sardinský, od 1443 král Neapolský
(proti) Genuenským - Janovským
(od) císaře Fridricha, toho jména IV. - Friedrich III. Habsburský (1415-1493), od 1440 německý král, od 1452 římský císař, jako poslední korunovaný v Římě; do německé
zemi - v gen.sg. se v textu slovo země důsledně chová jako i-kmen (vzor kost), viz dále 121, 128, 162
(do) Villachu (v) Karyntské zemi - město Villach v Korutanech (jih Rakouska)
„Požehnaný, jenž se beře ve jménu Páně.“ - vítání Krista v Evangeliích
(v) Novém Městě (v) Rakousích - Wiener Neustadt
Vladislava, krále uherského - Ladislav Pohrobek (1440-1457), syn Albrechta II. Habsburského, od 1452 král uherský, od 1453 král český
„Na nemocné ruce vkládati budou a dobře se míti budou.“ - Marek 16,18 (na choré budouvkládat ruce a uzdraví je (ekum.))
(na) zjevným place – (na) veřejném místě, prostranství (neskrytém)
Václav z Wolfštejnu - rod pánů z Volfštejna se vázal k hradu v západních Čechách u Tachova, dle erbu s vlčí hlavou lze usuzovat na jejich příbuzenství s pány ze Svojšína. Rozkvět tohoto rodu proběhl ve 14. a 15. století. V době Jana Kapistrána se objevuje Jan ze Svojšína, člen protikrálovské Zelenohorské jednoty, o Václavovi jsem zprávy nenalezl.
vinšovala - přála
matrona - úctyhodná (starší) vdaná žena
(s) Rokycanem - Jan Rokycana (po 1390-1471), český politik a teolog, umírněný utrakvista, pražský arcibiskup kališníků i katolíků nikdy neuznaný papežem
jméno Ježíše - trigram IHS (zkratka IHΣYΣ nebo Iesus hominum Salvator - Ježíš spasitel lidstva) psán tehdy yhs. Kapistrán tento nápis nechal vytesat i na zdi dalších moravských a českých katolických měst (Olomouc, Jindřichův Hradec, Český Krumlov). Švédská okupace probíhala v Olomouci v letech 1642-1650
(v) Egru - (v) Chebu
v hlavním městě Praze u mostu - konvent křížovníků s červenou hvězdou u sv. Františka Serafinského poblíž staroměstské mostecké věže
(v) Erffurtu - Erfurt, město v Durynsku (Německo)
(do) Normberka - (do) Norimberka
hojnásobné – zřejmě hojno-násobné = mnohé
svatého Bernardina - sv. Bernardin ze Sieny (1380 - 1444) byl Kapistránovým o šest let starším současníkem, s nímž se setkal v klášteře v Perugii a jenž se mu stal duchovním vůdcem (od něj přejal propagování Ježíšova jména jako projevu zbožnosti)
(od) krále Kazimíra - Kazimír IV. Jagellonský (1427-1492), od 1440 litevský velkokníže, od 1447 polský král, otec Vladislava II. Jagellonského
Turek … se přibližoval - šlo o armádu Muhammad II. Fátiha, pokořitele Byzance (1453), která postupovala dále do Evropy a měla údajně 150 tisíc vojáků (podle tohoto textu 200-400 tisíc)
reck - rek, hrdina; Jan Hunnyades, místokrál uherský a sedmihradské zemi - János Hunyady (1407/9-1456), otec Matyáše Korvína, od 1441 sedmihradský vévoda, 1446-1452 vládl v Uhrách namísto nezletilého Ladislava Pohrobka
(k) Velikému Varadinu -
Velký Varadín (Oradea), město v severozápadním Rumunsku u hranic s Maďarskem, v 16.-17.st. centrum humanismu v Sedmihradsku 
do Velehradu - jde o Bělehrad; léta 1450 - ve skutečnosti rok 1456
kříž…vojska…následovala… jako někdy ohnivý sloup lid izrahelský - když Izraelité odcházeli z Egypta (Exodus), vedl je Hospodin ve dne v podobě mraku a v noci jako ohnivý sloup
(do) Villachu (aneb) Gvillaku, města…v biskupství pětikostelským - nejde o Villach v Korutanech, ale o Ilok (Illok) ve Vojvodině (Chorvatsko)
Eneas Silvius - Aeneas Silvius Piccolomini (1405-1464) italský spisovatel, církevní hodnostář a diplomat, od roku 1458 papež Pius II., 1432 přítomen na basilejském koncilu, autor knihy Historia Bohemica
(za) nešpor - nešpory - předposlední část kněžských a řádových hodinek, při západu slunce
(ex) Laurentio Surio - Laurentius (Vavřinec) Surius (1522-1578), německý kartuziánský spisovatel, překladatel a komentátor

Textová kritika

Sv. Jan Kapistrán

Jméno Jana Kapistrána je odvozeno od malého městečka Capestran v Abruzzách, v tehdejším Neapolském království. Zde se na sklonku čtrnáctého století, roku 1386, pozdější světec narodil. Jeho otec byl francouzský baron, důstojník působící v neapolských službách, matka italská šlechtična. Také Jan nastoupil světskou kariéru, vystudoval práva, oženil se a ve službách Ladislava Neapolského se stal v šestadvaceti letech starostou Perugie a posléze členem nejvyššího soudního dvora v Neapoli.
Do slibně započatého společenského vzestupu zasáhl konflikt papeže Jana XXIII. s králem Ladislavem, při němž byl Kapistrán jakožto jeho stoupenec uvězněn. Podmínky věznění ztrpčené nepodařeným pokusem o útěk a zjištěním, že nemá žádné přímluvce, vedly k jeho duševnímu a duchovnímu přerodu, jehož výsledkem bylo niterné přilnutí k bohu jakožto jediné jistotě a hodnotě. Z vězení se vykoupil svým majetkem, nechal anulovat svůj sňatek a v městě, kterému byl za svých světských dnů starostou, tedy Perugii, vstoupil roku 1415 do františkánského kláštera.
Bylo to v době, kdy sílily snahy reformních františkánů (observantů) oddělit se od
  méně přísného křídla řádu (pozdějších minoritů konventuálů). Pod vedením Bernardina Sienského (později svatého, 1380-1444) též přijal reformní myšlenky a postupně se stal jejich hlavním propagátorem. Proti očekávání však nehodlal řád rozdělit, nýbrž pouze diferencovat na přísnou a mírnou frakci v rámci jednoho celku. To se mu ovšem prosadit nepodařilo, a tak pro reformní křídlo píše nové stanovy, které byly roku 1446 stvrzeny papežem. K definitivnímu rozdělení řádu však došlo až 1517.
Vliv sv. Bernardina na Kapistrána byl velký. Vstřebával jej během toho, co mistra doprovázel na misiích po Evropě. Od něj též přejal úctu a vyzdvihování Ježíšova jména IHS (zkratka IHΣYΣ nebo Iesus hominum salvator), pozdějšího znaku jezuitů. Své schopnosti též rozvíjel studiem teologie. Brzy se sám stal strhujícím kazatelem, cestoval po Itálii, potíral bludy fraticellů (bratříků), reformoval františkánské kláštery, papežem byl často využíván jako legát. Vedle mluveného slova kázání se také věnoval psaní, je autorem spisů teologických i právních, tím nejznámějším je traktát
Speculum clericorum (Zrcadlo kleriků), což je návod jak být dobrým duchovním.
Jeho působnost se záhy rozšířila i do dalších zemí, byl zván na dvory řady panovníků. Všude kde kázal, se shromažďovaly veliké davy, které kostely nestačily pojímat, a tak kázání obvykle probíhala venku. Jeho projev byl zřejmě až barokně teatrální, byl chudě oděným asketou s ohnivým pohledem, slovem i gesty (Palacký ho přirovnal k našemu Janu Milíčovi), jeho úspěch překvapí o to víc při zjištění, že kázal pouze italsky a latinsky a masám lidu byl smysl jeho slov zprostředkováván teprve se zpožděním tlumočníky. V každém městě také navštěvoval nemocnice, s nemocnými trávil dlouhé hodiny a byla mu přičítána mnohá zázračná uzdravení.
Nejvíce se však Jan Kapistrán proslavil a trvale zapsal do paměti dvěma misiemi, které uskutečnil na sklonku svého života. První z nich má význam zejména pro české země. Na jejich půdě se totiž odehrála. Roku 1451 byl společně s Mikulášem Kusánským pověřen misionářskou službou v zaalpských zemích. Kazatel měl především za úkol silou slova obrátit husitské Čechy od jejich bludu. Jiří z Poděbrad, kališnický šlechtic, který již tehdy pevně třímal ve svých rukou moc nad Čechami, neměl zájem ohrožovat po dlouhých válkách těžce vydobytý mír v zemi přítomností radikalního katolického ideologa, a tak do centra Čech Kapistránovi vstoupit nepovolil. Proto je jeho působení spojeno převážně s Moravou, kde husitské pozice nikdy neměly takové síly. Odsud vedl vášnivou korespondenci s kališnickým arcibiskupem papežem neuznaným Janem Rokycanou. Mimo jiné se snažili dohodnout na společném setkání, kde by své názory spolu mohli zkonfrontovat bezprostředně. K tomu ovšem nedošlo. Tím, že Kapistrán neproniknul do středu husitů, neměla jeho misijní činnost, která na Moravě obrátila ke katolictví nemálo přívrženců kalicha, v celkovém měřítku výraznějších výsledků. Nepodařilo-li se mu prosadit obecně katolické cíle, jimiž ho pověřil papež, neplatí to o jeho úsilí, které vynakládal jakožto františkán. Jeho zásluhou do českých zemí přišli observantní minorité (reformovaní, přísnější františkáni), kteří zde založili nejeden klášter. Vznikly tak konventy v Brně, Olomouci, Opavě nebo Jemnici a roku 1460 dokonce i v Praze.
Ačkoliv nejčetnější stopy Jan Kapistrán zanechal na Moravě, ani Čechám se docela nevyhnul. Do jejich středu se sice nedostal, ale hostila ho katolická města blíže hranicím, jako byl Most, Kadaň, Plzeň nebo České Budějovice. Rožmberský Český Krumlov a zejména Jindřichův Hradec se pak mohou takřka rovnat s městy moravskými, stejně jako v Brně nebo Olomouci i zde totiž na sebe misionář zanechal viditelnou památku - trigram yhs vyrytý ve zdi. Jinde zase světil léčivé studny. V Plzni se ukazovala kazatelna, ze které řečnil, v brněnském františkánském klášteře uchovávali cáry jeho roucha jako cennou relikvii. Ohledně jeho misijní činnosti v našich zemích je vhodné dodat, že protivníky či přímo nepřátele nenacházel jen v husitech, ale také v osobnostech katolické víry, zejména pak v členech dominikánského řádu, tradičního konkurenta františkánů. Vyloženě temnou, ač ve středověku nijak výjimečnou stránkou jeho působení byla kázání namířená proti židům, jimiž strhával davy k agresi. Byl to důkaz jeho nenávisti ke všem, kdo se nechtěl podrobit katolické církvi.
Toto jeho zapálení však také vedlo k jeho nejslavnějšímu činu, akci namířené proti „bezvěrcům“, kteří opravdu pro křesťanský svět představovali reálné nebezpečí, proti Turkům. Ti v době, kdy se Kapistrán marně pokoušel proniknout do centrálních Čech, roku 1453, dobyli Byzanc a rychle pronikali dále na západ. V bezprostředním ohrožení se tak octly Uhry a Sedmihradsko. Útočníkům navíc nahrávala nejednotnost evropských panovníků, jejich neschopnost zmoci se na účinnější protiakci. Právě tehdy vystoupil na frankfurtském sněmu Jan Kapistránský a sobě vlastní plamennou řečí tuto situaci změnil. Záhy vzniklo vojsko čítající šedesát tisíc vojáků. V jeho čele stanul uherský magnát Jan Hunyadi, mimo jiné otec Matyáše Korvína. K zásadnímu střetu pak došlo 22. července 1456 u Bělehradu. Ač měli Turci přesilu, podařilo se křesťanům zpočátku beznadějnou bitvu vyhrát. Paradoxní okolností tohoto velikého vítězství, které na sedmdesát let odvrátilo turecké nebezpečí, bylo, že Kapistrán máváním korouhví a voláním jména Ježíšova povzbuzoval do boje mezinárodní vojsko, jehož významnou část tvořili čeští bojovníci, nezřídka někdejší radikální členové polních husitských vojsk.
Ani jedné ze dvou hlavních osobností vítězné armády však nebylo dáno radovat se z triumfu dlouho. Vinu na tom měl mor, který se rozšířil vlivem tepla a přítomností mrtvých. Jan Kapistrán zaopatřující Hunyadiho na jeho poslední cestu i další nakažené této nemoci nakonec i sám podlehl. Stalo se tak 23. října v Illoku, městečku v dnešním Chorvatsku.
Dalo by se očekávat, že hrdina bitvy u Bělehradu se záhy po své smrti, kdy vítězství navíc bylo ještě v živé paměti, dočká kanonizačního procesu a vstoupí mezi svaté. Již roku 1462 o to také řada evropských biskupů, knížat i měst na popud
  Kapistránových pokračovatelů papeže žádala. Leč ten jejich prosby nevyslyšel, jednak neměl údajně k jeho zázrakům důvěru, jednak se obával, že by nový svatý ve františkánském řádu vyvolal odpor u dominikánů a dalších jejich protivníků. Pro vznikající kult budoucího světce to konec neznamenalo, pouze určitou stagnaci. Nerozšiřoval se dál, naopak zůstal přítomný pouze v místech s kazatelem bezprostředně spojených, což byly například rodné Abruzzy, jím založené kláštery a v neposlední řadě Illok, místo jeho hrobu, který zde ovšem vydržel jen do dalšího tureckého vpádu (1526), kdy byly jeho ostatky přeneseny neznámo kam.
Jak v našem, tak v celoevropském měřítku se situace začala měnit teprve v pobělohorském období. U nás to souviselo s rekatolizací, jinde spíše s dalším tureckým nebezpečím, které vyvrcholilo na sklonku sedmnáctého století u Vídně. Již roku 1622 papež Kapistrána blahoslavil, čímž se opět začal dostávat do obecného povědomí. Místo na českém nebi mu zajistilo i to, že jeho životopis do svého díla
Bohemia Sancta zakomponoval vlivný Bohuslav Balbín. V roce 1679 pak začal konečně kanonizační proces, který se ovšem protáhnul na jedenáct let. K jeho úspěšnému završení významnou měrou přispěl výsledek bitvy u Vídně, ke které došlo roku 1683. Podobně jako před více než dvěma sty lety Bělehrad upadlo město do beznadějného tureckého obležení a stejně jako tehdy i tentokrát mu od něj napomohl Jan Kapistrán. Právě k němu se totiž s vědomím jeho někdejšího činu mnoho lidí modlilo a sám papež Inocenc XI. (tentýž, který čtyři roky před tím zahájil jeho kanonizaci) nechal konat k jeho slávě bohoslužby. Zásluha na slavném vítězství, které s konečnou platností zlomilo tureckou moc ve střední Evropě pak bylo přičítáno v nemalé míře jemu a 13. listopadu 1690 tak mohl Jan Kapistrán konečně vstoupit mezi svaté. Jeho svátek připadnul na den úmrtí, 23. října, a s tímto datem také svázán zůstal. Svatořečení braly s povděkem hlavně země Turkem nejvíce ohrožené, tedy Uhry, Itálie, rakouské země a také Morava, zvláště pozitivních reakcí se bylo lze nadát ve františkánských klášterech (a to i proto, že Kapistrán nebyl jediným františkánem, který toho roku vstoupil na nebe). V našich zemích se slavnostní ceremonie konaly v květnu následujícího roku. A byly jedněmi z těch okázalejších, které celkově okázalá barokní éra poznala.
Svatořečení pochopitelně přineslo velký rozmach Janova kultu, což se výrazně projevilo v umění. Vznikaly obrazy, sochy i celé oltáře, v Brně byla světci vybudována kaple. Nejvýznamnější dílo, které mu bylo na našem území věnováno, je ovšem povahy literární, a je to kniha Amanda Hermanna
Capistranus Trimphans (Trimfující Kapistrán). Téměř tisíce stránkové dílo o čtyřiceti sekcích z roku 1700 patří k vrcholným barokním počinům vůbec. Je nejrozsáhlejším pojednáním o tomto svatém, vedle množství historických informací, které autor získal ze starších děl i jiných pramenů, je zde zaznamenána ještě větší spousta zázraků, které měl Kapistrán jak za života, tak po smrti vykonat. Kniha byla věnována známému mecenáši umění hraběti Františku Antonínu Šporkovi.
Sláva Jana Kapistrána přetrvala po značnou část osmnáctého století, jejím důkazem je mimo jiné akt z roku 1744, kdy byl světcův svátek v olomoucké diecézi povýšen na duplex minor. Sto let po svatořečení však už byla situace jiná, na sklonku osmnáctého století se duchovní klima změnilo, čehož symbolem jsou josefínské reformy. V osmdesátých letech byly mezi jinými zrušena i dvě centra, kde se světcův kult těšil největší úctě a tradici, františkánské konventy v Brně a Olomouci. Tím ztratil zázemí a zdroj působnosti. Od té doby se již na našem území projevoval jen místy a zřídka. Veličinou zůstal toliko na půdě františkánského řádu.

Patronace:

Jan Kapistránský, ztvárňovaný s válečnou standartou v ruce, byl vnímán jako voják Kristův, strážce víry proti herezi, postrach barbarů, a tedy obránce křesťanstva. Jako vítěz od Bělehradu platil za symbol úspěšného boje proti Turkům, po mnoho set let nejobávanějšího vnějšího nepřítele křesťanství. Jeho nejvýznamnější úlohou a patronskou kompetencí tedy vždy byla ochrana proti Turkům. Vzhledem ke svým zázračným zásahům proti nemocím, které uskutečňoval na misijních cestách a ve kterých vytrval až do své smrti, která byla ostatně blízkým kontaktem s nemocnými způsobena, také představoval jednoho z ochránců proti moru. Co se týče našich zemí, za patrona si Jana Kapistrána v osmnáctém století vybral brněnský magistrát a také zdejší řeznický cech. Takový dosah měla jeho sláva šířená ze zdejšího františkánského kláštera, který mu ostatně vděčil za svou existenci.

Ikonografie

Na rytinách, plátnech, freskách i ve ztvárnění sochařském se již od druhé poloviny 15. století Jan Kapistrán objevuje jako postarší bezvousý řeholník s velikou tonzurou, v řádovém františkánském hábitu, s provazovým cingulem a s růžencem za pasem. V ruce drží válečnou standartu s vyznačeným křížem, někdy i se znamením jména Ježíšova. Druhou ruku má buď prázdnou, s žehnajícím gestem, nebo v ní třímá další ze svých atributů: knihu, monstranci nebo kotouč s písmeny IHS. Dominantním znamením bývá symbol světla, nejčastěji hvězda, a to buď nad hlavou, nebo přímo na čele. V různých uměleckých ztvárnění se objevují i další motivy související s jeho působením, podtrhující zejména vítězství nad Turky.

Odkazy: