Téhož dne.
Život svatého Jana Kapistrana vyznavače.
Umřel okolo Léta Páně
1450.
Svatý Jan Kapistrán byl jest
z místa narození svého Vlach z krajiny Appruzo, z krve však urozený Němec, z povolání svého do
řádu františkán takový, kteří v pravdě pravidlo aneb reguli svou
zachovávají z života svého, z ctnosti, svatosti, z divův a
zázrakův činění, jak vlaské, tak německé zemi, spolu jiných blíž ležících
krajin, jako české, moravské, slezské, polské a uherské, pravdivý apoštol.
Ten předivně do tohoto příkrého řádu byl povolán, jsouce od své urozené paní
máteře v bázni Boží vychován, v svobodném umění dokonále vyučen,
hned na to v slávném v vlaském městě Perus vyšších škol mudrcké
umění v krátkém čase tak pochopil, že jeden každý rozum jeho sobě
považujíc diviti a z jeho ostrovtipnosti radovati se musel a poznával,
jaký užitek budoucně z něho očekáván býti má. Oboje práva, duchovní i
světské, podobně tak gruntovně obsáhl, že netoliko své spoluučedlníky jako
druhý Pavel dalece jest předcházel a převyšoval, nýbrž |
nýbrž i
nejpřednějším doktorům a učitelům, který jestli jest nepřevýšil, rovným
učiněn a za nejhodnějšího uznán, který by obojího práva doktorem jmenován a
za takového držán a dosazen byl; skrze který stupeň k většímu
důstojenství cestu sobě učinil. Pročež brzo potom od Vladislava, krále
Sicílie, nad mnohými jménovaného království, panství správcem vyvolen,
zasnoubil se z jednoho rodu a stavu urozeného nevěstou, aby skrze takové
vzáctné přátelství k větší cti a k vzáctnějšímu ouřadu přistoupil.
Tak své předsevzaté věci moudře a rozšafně ustanovil, jak by dáleji
v světě prospíval a pokračoval.
Vše podle jeho předsevzetí až posávad
bylo. Ale věčná Moudrost, která s syny lidskými hrajíce rozkoš svou má,
předivným spůsobem jeho oumysl zrušila a předsevzatý běh zastavila. Jan
Kapistrán od nepřátel proti králi Vladislavovi válku vedoucích chycen, do
žaláře vržen a přes několik měsícův velmi zle a protivně chován byl, skrze
které protivenství a neštěstí ovšem příčinu jest měl mysl svou od světa
k nebi, od zemských k nebeským věcem obrátiti, ačkoliv častěji
svaté a pěkné vnitřní vnuknutí a osvícení měl a vrtkavost i marnost tohoto
světa poznal, nicméně doufání a naděje, kterouž k svému králi měl, láska
k své nevěstě, doufání v své zboží, umění, moudrost spůsobili, že
tvrdě takovému vnuknutí odporoval, dokud se jemu svatý František nezjevil a
z tvrdošíjnosti netrestal řkouce: „Co myslíš a činíš, ó pyšný a
vysokomyslný? Proč odkládáš, ó nestálý? Uposlechni a následůj vnitřního
vnuknutí, které tobě Bůh uděluje!“ Na to tak ostré napomenutí odpověděl Jan
Kapistrán s svatým Pavlem: „Pane, co chceš, abych učinil!?“ František
opět k němu: „Ty máš tento vrtkavý a falešný svět opustiti a do řádu
mého vstoupiti a v něm živ býti.“ Co Jan Kapistrán k tomu: „Ach,
jak jsou to tvrdé a těžké slova.“ Podvolíce se řekl: „Těžko a tvrdoť jest
proti ostnu se spěčovati, musím Boha mého uposlechnouti.“ Na to jest
usnul a na ráno uzřel, že hlava jeho
na způsob věnce podle řádu františkánského oholená jest. Z čehož ještě
patrněji seznal vůli a povolání Boží.
Napomenutí dále nevěstě své, aby svět
opustila, vše jest potupil, zboží chudým rozdal, habit františkánský
v Peruzu přijal a do něho v klášteře před města jménovaného od
pátera Marka de Bergamo, toho času guardiána,
oblečen, jednomu bohabojnému a přitom ostrému bratru jménem Onufrio na celý
rok svého noviciátu odevzdán a poručen byl.|
Až
posavád ctnostmi rozličnými
a skutky dobrými před světem se stkvěl, aby však příkrost života svého
zvejšil, na
pouhé zemi, pod hlavou kámen neb
nějaký špalek maje, k přikrýti houní
špatnou užívaje líhal. Pod
habitem řádu svého žíni z koňských aneb kozlových vlasův tlustě spletenou na
nahém těle nosil, kterážto žíně až do tohoto dne v klášteře páterův
františkánův v městě Brně v margrabství Moravském s náležitou
počestností se ukazuje, přes celých sedm let bosými nohami po zemi jest
chodil, potom však z poručení lékařův a vrchnosti obyčejně řádu svého
podšvy aneb sandália až do smrti přes tak mnohé a dlouhé cesty, které jest
vykonal, užíval. Jednou za den obyčej měl pokrmů užívati, a to velmi málo,
třidceti šest let žádného masa, třebas na cestě nebo nemocný jsa, nejedl,
v čtyrydceti denním postu samým nějakých toliko, sprostným vařením se
posilnil.
Byl podobně svatý Jan Kapistrán duchem
prorockým obdařen, smrt Martina papeže, toho jména V., též Mikuláše papeže,
toho jména V., předpověděl a tu papežským legátům při dvoře císařským
pozůstávajícím oznámil. Alfonzovi, králi neapolitánskému, navrhl, jestli
proti Genuenským válku povede a s vojskem potáhne, od nich zajat bude,
což se všechno stalo. Před smrtí svou mnohé a rozličné budoucí věci
předpověděl, které se všechny podle jeho vejpovědi naplnily.
Tito veliké, mnohonásobné a jasně se
stkvějící papršlkové, ctnosti, jakož i
chvály a cti, pověst divův a zázrakův, činův a skutkův nápodobně celou
německou zemi naplnili a jedenkaždý žádostiv a chtivý byl toho apoštolského
muže, nejhorlivějšího pokání kazatele Jana Kapistrána, viděti, slyšeti a jeho
spasitedlného naučení oučasten býti. K tomu cíli a konci od císaře
Fridricha, toho jména IV., léta 1451 do německé zemi požádán a od papeže
Mikuláše, toho jména V., s poslušenstvím na žádost jménovaného císaře do
Rakous poslán byl, přijdouce tehdy předně 18. máje do Villachu v Karyntské
zemi, kdežto, jakož i všudy jinde, s nevyslovitedlným zástupem jak od
vyššího tak nižšího stavu duchovních i světských s tou největší
radostí a počestností, chvalitebnými zpěvy přivítán a přijat jest byl, nade
všechno slyšané byly oné svaté dětinské slova: „Požehnaný, jenž se beře ve jménu Páně.“ Mezi jinými divy a
zázraky, které jest v jménovaném místě učinil, jest i tento, že těžkou
morovou ránu upokojil. V Novém Městě v Rakousích od císaře
Fridricha a Vladislava, krále uherského, jako král pozdraven a uctěn byl
| byl, kdežto skrza krátké dni přes 40 neduživých osob uzdravil
s vložením na ně rukou svých, říkaje následující svatého Evanjelium
slova: „Na nemocné ruce vzkládati budou
a dobře se míti budou.“
Na to poslán jest do Vídně, kde tak
dobře od vysokých škol, jak od slavného magistrátu s nejpřívětivějším
plesáním a radováním, že i mnozí pro velikou radost plakali, uveden byl. Hned
počal kázati, netoliko v chrámě, který pro tak veliký zástup
poslouchačův nepostačoval, ale i na zjevným place, veřejném poli, že i
častěji přes sto tisíc lidův k poslouchání jeho se shromáždilo; jak
veliký užitek skrze to působil, poznati se může, neb mnozí hříšníci
k spasitedlnému pokání se obrátili, jiní rozličné nepřátelstvo a
nesrozumění mezi sebou majíce k pravému pokoji a svornosti přivedeni
byli, kupci lichevnický zisk zanechali, ženy od sebe svůj zbytečný a
k hříchu pokoušející oděv odhodily, takže v jednom čase 50 jich
oděv řádu františkánského na se přijali, mezi kterýma rozličného vzáctného a
urozeného stavu osoby jsou byly a jeden stavu panského z Čech, Václav
z Wolfštejnu. Předivné divy a zázraky, a to bez počtu, nad nemocnými,
slepými, němými, zlým duchem posedlými a mrtvými prokazoval, tak že město
Vídeň přes půl čtvrta sta zázrakův vidělo, poznalo a zkusilo.
Jedna žena jménem Kateřina blíž Vídně
v den sobotní pekla chléb, mezi tím dítě její padnouce do studnice
utopilo se, následující neděli matka našla dítě utopené, v pondělí to
mrtvé dítě přinesouce do Vídně k svatému muži, aby jemu požehnání své
dal, žádala, což když se stalo, dítě v tom okamžení předevšemi
přístojícími oči své otevřelo, živé, čerstvé a zdravé učiněno bylo. Jeden
urozený obývatel v Rakousích měl velmi nemocnou a strápenou bolestí
manželku, která ve všech oudech neduživá ustavičně v loži býti musila,
častokrát sobě vinšovala svatého muže viděti a jeho požehnání dosáhnouti,
manžel pak její pohrdaje jeho zázraky a divy jako s nějakými vymyšlenými
věci, posměch z ní měl, posledně řkouce k ní: „I jdi tehdy
k tomu páterovi františkánovi Janu Kapistránovi, od kteréhož jestli
uzdravená budeš, já na místě tvým nemocným býti chci.“ Paní jménovaná do
Vídně přivezená po dosáhnutí žádostivého požehnání uzdravená byla, domu
pospíchajíce našla manžela svého posmívače na loži ležícího pro veliké
bolesti, které jest ve všech oudech snášel, naříkajícího, který však po
veřejném vyznání bludu svého a za odpu|puštění od svatého muže žádaný
skrze jeho požehnání k předešlému zdraví navrácen.
Jedna ctnostná a šlechetná matrona byla
stíhaná od svého manžela z cízoložstva, pročež dítě splozené nechtěl za
své vlastní znáti, ji ustavičně hanebnými slovy cízoložstvo předstíral,
nemeškala ona u svatého muže Jana Kapistrána sobě stěžovati v tom,
manžel podobně před ním na svou manželku žaloval. Svatý můž poručil dítě
přinésti k sobě, které když jest uzřel, přikázal ve jménu Ježíše dítěti,
aby povědělo: kdo jest jeho pravý otec? Dítě vztáhnouce ručičku svou ukázalo
na přístojícího manžela matky své, řkouce: „Tento jest můj otec,“ a tak přede
všemi byla nevinnost její
povědomá.
Od Vídně šel svatý muž do Moravy, a to
předně do města Brna, kdežto silně proti kacířství husitckému kázal a
s Rokycanem, toho kacířstva vůdcem, skrze psaní půtky měl, mnohé znamení
památky hodné po sobě zanechal, ve zdech městských jméno Ježíše vytesati a
vložiti dal předpovídaje, že jak dlouho to svaté jméno tam bude, tak dlouho
žádný nepřítel město do svých rukou nedostane, v Holomouci nápodobně
silně s kacíři osobně pravou římskou katolickou víru hájíce slovy se
potýkal, proti takovým kázal, tak že přes čtyři tisícův jich, mezi kterýma
mnozí z stavu panského, z rodu urozeného, ano i z stavu
duchovního a kněžského byli, v jeho rukou zatracenému husickému bludu
se odřekli. V tomž městě v klášteře našem františkánském vzdělal a
posvětil studnici, z kteréž mnozí švédští vojáci tehdáž město v své
moci majíce a s zimnicí nakažení jsouce, ji pijíce uzdraveni byli.
Z Moravy dostal se do České zemi a
zdržoval se některý dlouhý čas v Mostu a v okolních místech, jako
v Kadani, v Tachově a v Egru, kdežto nejvyššího jenerálního
mistra pánův křížovníkův s červenou hvězdou se všemi toho svatého řádu
duchovními tam pozůstávajícími, jakož i v hlavním městě Praze u mostu, u
kterých až posavád originální a původný exemplář psaní jeho se vynachází,
oučastného učinil všech zásluh všech bratrův celého řádu františkánského.
V těch městech nikdy nezahálel, nýbrž vždycky slovo boží oznamoval a
kázal, divy a zázraky působil. Z Čech odebral se do saské zemi a do
říše, všudy s velikou radostí a plesáním přijat, mnoho prospíval a
rozličné užitky přinesl. V Erffurtu na jednom kázaní přes šest tisíc
poslouchačův měl. V Libsku pohnul nezčislný počet hříšníkův
k pravému a vroucnému pokání a šedesáte vzáctných a učených pánův ha|bit františkánský přijali, z kterých svatý muž některé do
Normberka, některé do Vratislavi do noviciátu poslal. V Magdeburku,
Normberce, Vratislavi skrze své horlivé kázaní způsobil, že jak
v jednom, tak v druhém městě hojnásobné karty, kostky a jiné na
rozličný způsob nástroje ke hře, také stkvostné a k hříchům popouzející
oděvy s takovou skroušeností nad hříchy k spálení přinešené byly,
že na jedenkrát přes šest plných vozův v Normberce všeho toho
k tomu konci přivezli.
Ve Vratislavi chtíce kacířští rouhači
posměch sobě z něho učiniti, k tomu konci kacíře husitckého živého
položili do mrtvé truhly a k svatému muži poslali, aby přišel a jim toho
mrtvého vzkřísil, však jejich falešnost a ošemetnost poznajíce svatý muž,
v duchu prosil Boha všemohoucího, aby takovou opovážlivost a lechkovážnou
všetečnost vyjeviti ráčil, byl v tom uslyšán, na to řkouce
k vyslaným poslům: „Jděte k tomu vymyšlenému a podvodnému mrtvému a
jeho pochovejte, neb on dřívěji nevstane, až v poslední den soudný, když
z svých nepravostí počet vydati musí,“ což jak v pravdě tak býti
poznali, jak jim svatý muž pravil, veliký strach a bázeň povstala jest mezi
všemi lidmi, že mnohý kacíři obráceni byli, hříšníci z svých hříchův
s lítostí a žalostí se vyznávali a hořkými slzami takové oplakávali,
v kterémž městě pěkný kostel ke cti a chvále svatého Bernardina
vystavěli.
Z Vratislavi od krále Kazimíra do
Polska povolán, nápodobně v Krakově skrze své kázaní veliký užitek
učinil: sto a třidcet učených urozených mládencův jeho se přidrželi a
františkánský oděv přijali a velice tento svatý řád rozšířili a rozmnožili.
Svatý Jan veliké zázraky působil u přítomnosti velikého zástupu znamením
svatého Kříže a skrze vzývání nejsladšího jména Ježíše.
Posledně dožádán od Vladislava, krále
uherského, když Turek s velikým vojském proti němu se přibližoval, aby
skrze toho svatého muže modlitbu a prosbu, božskou pomoc proti tomu tak
ukrutnému a pohanskému nepříteli, který s 200 000, někteří chtějí
400 000, muží bojovnými přicházel, celou uherskou zem chtíce v svou
poddanost přivésti, vyžádal; skrze své kázaní obrátil v třech měsících
přes jedenácte tisíc bloudících duší s svými falešnými biskupy, na to
dostal od Kalista papeže, toho jména třetího, plnomocenství kříž oznamovati a
těm, kteří by proti tomu hlavnímu křesťanstva nepříteli bojovati chtěli,
rozdávati; což s takovým užitkem vykonal, že v pěti měsících šest
tisíc mužův takový kříž z rukou
jeho přijali a na | na své šaty přivěsili a s svým vůdcem
Janem Kapistránem proti Turkům táhli. S nim se spojil onen vznešený reck
a vůdce Jan Hunnyades, místokrál uherský a Sedmihradské zemi.
Dostanouce se tehdy k Velikému
Varadinu, svatý můž z pobožnosti služby Boží konal a svatou mši četl, po
kteréžto svaté mši šíp dolů jako z nebe vystřelený u přítomnosti a
s patřením všech vojákův křížovních spadl, na kterém zlaté litery
v latinském jazyku slova napsané byly: „Nestrachůj se, Jene, buď stálým,
pokračůj a dokonej, co jsi začal, neb ve jménu mém a skrze moc svatého Kříže
nad Turky zvítězíš.“ Napomenul tehdy své vojáky křížové, přišel po vodě do
Velehradu, kdežto 16. dne měsíce července léta 1450 nad městem a křesťanským
vojském, a to velmi nízce v povětří, veliká a jasná hvězda se ukázala,
majíce nad sebou veliký a jasně se stkvějící kříž, ta vojska křesťanská, jak
se hnula, tak následovala, jako někdy ohnivý sloup lid izrahelský. Zatím
městu tomu veliké násilí činili Turci, vždycky jim však silně odoláno bylo,
svatý Jan tehdy svými vojáky vytáhl proti jménovanému nepříteli do pole,
jehož též hvězda ta doprovázela; tu všickni vojáci jedním hlasem volali a
křičeli: „Ježíši, Ježíši!“ proti
nepříteli v 22. července tak udatně a zmužile doráželi s pomocí
Boží, že Turkův přes 40 tisíc na místě nechali, jiní hanebně utíkajíce
všechnu zbraň, mnoho stříbra a zlata, slovem vše své věci křesťanům v kořist
zanechali.
Po tom tak slavném nad nejouhlavnějším
křesťanstva nepřítelem obdrženém vítězství nepozůstávalo jiného, jediné
poslední boj a půtka s ďáblem a s smrtí, roznemoha se tehdy svatý muž, do
Villachu aneb Gvillaku, města velmi lidného v biskupství pětikostelským, dal
se dovésti. Kdežto nemoc den ode dne víceji se rozmáhala; bolesti všeliké s
tou největší svatou trpělivostí snášel, od modlení vnitřního a myslného duši
nikdá odpočinutí nedal, zevnitřní modlitbu breviáře až do poslední hodinky
života vykonával, Bohu nejvyššímu za všechno, co by se jemu v té nemoci
bolestného, těžkého a protivného přihoditi mohlo, děkoval: posledně tehdy
ještě jednou příkladně a horlivě z svých hříchův se vyznal, jiné
pozůstávající svátosti, člověku křesťanskému na cestu k věčnosti se
ubírajícímu potřebné a užitečné, totižto předrahý pokrm Těla Krista Ježíše a
poslední pomazání proti všemu nebezpečenství a oukladům smrti, s největší
pobožností a vroucností přijal. Jeho lůžko smrtedlné nebylo z nějakých
měkkých peřin, aneb na jinší pohodlný spů|sob připravené, nýbrž samá
a holá země, na té ležel, odpočíval a poslední duše z těla vyjití očekával.
Sedm dní posledně jeho hlavní nemoc trvala, v které nic jiného, jedině jedno
čerstvé vajíčko a tři zrnka vinné k posílení užíval, mysl celá k Bohu
obrácená, k rozloučení duše a těla připravená byla. Častěji opakoval
následující slova: „Žádost mám umříti a
s Kristem Ježíšem živ býti: jestli však dáleji křesťanskému lidu potřebný
jsem, žádné práci neodpírám. Ó Pane, smilůj se nad tvým křesťanským lidem a
nedopouštěj, aby před svými nepřáteli zahanben byl, ó Pane, smilůj se, ó
Pane! neodplacůj nám vedle našeho provinění, nýbrž podle tvého neskončeného
milosrdenství.“
Ctihodní páterové Jarolím
z Maglandu a Mikuláš z Páry smrt svatýho Jana Kapistrána
v psaní k císařskému legátovi (který jest byl Eneas Silvius, potom
papežem a náměstkem Krista učiněn a Pius druhý jmenován) poslaném vypisují na
tento spůsob: jako patrně věrný služebník Boží na oudech tělesných zemdlen,
tak nápodobně skrz obzvláštné potěšení božské posilněn byl a jakožto věrný a
zmužilý bojovník častějíc opakoval: „Ó, jak šťastným bych byl, kdybych v boji
před nepřítelem křesťanstva krev mou vylil!“ Posledně, když Bůh jemu zjeviti
ráčil, že v té nemoci šťastně a blahoslaveně usne, častějíc spověď
svatou s velikým slzením vykonal, velebnou Svátost oltářní, na dalekou
cestu se přihotovíce, s tou největší pobožností a pokorou přijal. Lůžko
nebylo měkce připravené, ale pouhá tvrdá země. Poslední pomazání přijmouce,
s velikou žádostí k boji s smrtí se strojil. Duši svou podle
obyčeje církve svaté křesťanské katolické Stvořiteli svému poroučel a až do
posledního okamžení sobě přítomen v té nemoci na všechno svaté čtení
pozoroval s spjatými, k nebi vyzdvihnutými rukami na takové čtení
odpovídal. Duši svou Stvořiteli svému 23. prosince, který jest byl den
sobotní, v 21. hodinu poručil a z těla vypustil, právě když na
nešpor zvoněno bylo. Tak pokojně a líbezně, jako
by hlavu k líbeznému
spaní naklonil. Tu teprv tovaryši jeho a bratři spolu přístojícíma slzeli a
jeho veliké ctnosti vypravovali.
Po šťastném v Pánu usnutí tělo
svatého muže do chrámu Páně přenešeno, ve všech oudech měkké a pohnutedlné,
v tváři milé, vůni přelíbeznou z sebe vydávalo, více k živému
než k mrtvému podobné přes mnoho dní k vidění veřejně se zanechalo.
Celé město se shromáždilo, jako by nějaký svatý apoštol umřel, nesčitedlný
počet nemocných, nedůživých skrze vzývání svatého muže a služebníka Boží|žího při těle jeho mrtvém k došlému zdraví přišlo a jiní
rozličné milosti dosáhli.
Ex Laurentio
Surio.
|