Čtyřmecítmý den ledna.

Život svatého Timothea biskupa

Umřel okolo Léta Páně. 90.

 

Timotheus v Lystře a Likaoniji, z otce pohana a matky židovky splozen, již tehdáž, když svatý Pavel Apoštol do těch krajin přišel, s křesťany se u víře srovnával. Pověst o svátosti, která se o Timotheovi rozcházela, svatým Pavlem pohnula, že ho sobě za pocestného tovaryše připojil. A pro židy, kteří víře křesťanské připojeni jsouce, o tom, že by otec Timothea pohanem byl, věděli, obřezal. A přišed s ním do Efezu, biskupem, aby tu církev spravoval, udělal. K němu potomně svatý Apoštol dva listy napsal, jeden z Laodicie, a druhý z Říma, kterými v pastýřské péči potvrzen jsa, a toho, aby se ta, která na samého Boha náleží, obět ďábelským modlám konala, snášeti nemoha, když lid effezský, od té bezbožnosti, kterou Dianě effezské bohyni na její slavnost obětovali, odvésti usiloval, kamením uházen, a nedomrlý od křesťanův vytržen, a na jednu horu blíž města donešen, čtyřmecítmého dne ledna usnul v Pánu, Léta Páně devadesátého.

Ex Breviario Romano.

 

Vitae sanctorum

Kalendář

Svatí měsíce ledna


 

Svatý Timotej
24. 1.
I. díl, s. 80
ex Breviario Romano

 

Autor edice
Daniel Vacek

 

Komentáře
(komentovaná slova jsou
hypertextově provázána,
při přejetí slova myší se
komentované místo zvýrazní;
komentář je také uveden
jako tooltip)

Ikonografie

Patronace

Kult

Odkazy

Poznámky

Komentáře

Lystra – město v bývalé Malé Asii, na území Lykaonie, jeho zbytky nalezeny v lokalitě Khatum Serai jižně od města Konya (dříve Inconium).

Likaonije – Lykaonia, území v Malé Asii mezi Frygií, Pisidií a Kappadocií. Dnes na území Turecka.

Efez – Efesos, nyní Efes, starověké řecké město v Ionii, nyní na území Turecka, patří k nejzachovalejším antickým městům.

LaodicieLaodicia, hlavní město Frygie Pakacianské (dnešní území Řecka a Makedonie)

Diana – původně byla Diana panenská bohyně měsíce, světla a přírody, která udělovala moc, později byla ztotožněna s řeckou Artemidou a převzala od ní   další funkci bohyně lesa a lovu

čtyřmecítmého – tj. dvacátého čtvrtého

Textová kritika

Sv. Timotej

Ke křesťanství byl přiveden apoštolem Pavlem, kterého věrně provázel na apoštolských cestách a v době věznění o něj pečoval. Pavel jej ustanovil biskupem v Effesu a jemu adresoval i dva své listy. Podle legendy byl asi r. 90 ukamenován.

Matka Euniké byla hebrejka a žili společně s babičkou Lois. Timotej byl zdatný a dosáhl vyššího vzdělání. S apoštolem Pavlem se zřejmě setkali, když Pavel zavítal do Listry při své první misijní cestě do Malé Asie. K hlubšímu seznámení došlo asi o tři roky později, r. 50–52, kdy apoštol Pavel se znovu dostal do Listry, jak vypráví Bible, "Bratří v Listře a v Ikoniu o něm (o Timotejovi) vydávali dobré svědectví, a Pavel ho chtěl vzít s sebou. Z ohledu na tamější židy jej dal obřezat: všichni totiž věděli, že jeho otec byl pohan." (Sk 16,2-5)

Pak provázel ap. Pavla a plnil úkoly z jeho pověření. Pavel jej jmenuje na začátku některých svých dopisů (jako by je psali společně – 1Tes, 2Tes, 2Kor, Kol, Fp, Fm). Kolem roku 55 byl jako jáhen poslán Pavlem s 1. listem do Korintu. Pavel jej poslal také s Erastem napřed do Makedonie, ale tam se rozhodl dojít později. Timotej dále provázel Pavla do Achájska (na dnešní jižní území Řecka). Po společném návratu do Jeruzaléma byl Pavel uvězněn, odveden do Césareje a nakonec do Říma. Timotej tam Pavlovi pomáhal a v nemoci ho ošetřoval. Po prvním Pavlově římském věznění, asi v letech 61–63, podnikli spolu ještě apoštolskou cestu do Effesu, kde Timotej měl za úkol vést místní církev, kde vzrůstalo nebezpečné šíření bludných nauk.

Pavel věděl, že se na něj může spolehnout. Jak blízký byl jeho srdci je patrné z toho, že ho nazývá milovaným synem (viz. 1Tim 1,2). Jejich vztah je krásným vzorem pro vztahy mezi biskupem a jáhny. Je to vztah otcovského vedení a důvěry, kterým je podporována horlivost božích služebníků.

Při druhém Pavlově uvěznění v Římě byl Timotej k němu opět povolán, ale po Pavlově smrti se jako biskup vrátil zpět do Effesu. Dle některých životopisných údajů, uvádějících jeho mučednickou smrt, byl zbit holemi a usmrcen kameny. Důvodem bylo šíření křesťanské nauky a odvracení lidí od pohanských praktik na počest boha Dionýsa.

Patronace:

- proti střevním zažívacím a břišním potížím

-

Ikonografie

kyj a kameny

Odkazy:

Patron Saint Index